Oscar over de ontwikkelingen in het Speciaal Transport en Stevedoring.

Wanneer je Vlaardingen zegt, zeg je ook haven. Betreed je Vlaardingen vanaf de A4? Dan valt de eerste blik op de schepen van DFDS en het vrachtverkeer dat de oversteek gaat maken. Maar achter het geweld van deze zeevrachtschepen rijzen twee hoge blauwe hijskranen. De kranen van Hooymeijer. Oscar Hooymeijer is Manager Speciaal Transport en Stevedoring, verantwoordelijk voor alles wat er op de kade rond deze kranen geladen, gelost, verpakt en verscheept wordt. Hij praat ons bij over de ontwikkelingen binnen dit bedrijfsonderdeel van Hooymeijer en de uitdagingen binnen het vakgebied.

Oscar steekt af: “Techniek, havens en vrachtwagens, eigenlijk alles waar een dieselmotor in zit, heeft altijd mijn belangstelling gehad. Het overgrote deel van mijn carrière ben ik werkzaam geweest binnen de transportsector, in commerciële functies, relatiebeheer en business development. Op mijn visitekaartje staat Manager Speciaal Transport en Stevedoring. Ik ben in de lijn verantwoordelijk voor die twee onderdelen binnen Hooymeijer.”

Realistische groei voor Speciaal Transport en Stevedoring
Met gepaste trots vertelt Oscar dat ze de lijn naar boven te pakken hebben: “Het is leuk om te zien. Stevedoring gaat en ging altijd al heel goed, maar met name in het Speciaal Transport hebben we de gewenste weg naar boven goed te pakken. Speciaal Transport zit in het DNA van Hooymeijer. We zien veel kansen en mogelijkheden om dit bedrijfsonderdeel te laten groeien. Daarnaast vult het Stevedoring enorm aan, het verlengt de keten naar klanten.”

De ambities van Oscar voor deze Hooymeijer-tak zijn groot maar realistisch. “Voor een vervoerder is het altijd leuk en interessant of uitdagend om in aantallen auto’s te spreken. Maar we willen niet meteen van 6 naar 18 auto’s. Wanneer we er iedere maand bijvoorbeeld twee auto’s bij nemen en we eind volgend jaar op 12 tot 14 auto’s zitten, ben ik tevreden. Er liggen daarom plannen om te investeren. Niet alleen in nieuwe auto’s, maar ook door een te vervangen auto niet weg te doen, maar op te knappen. Zo hebben we toch een extra auto.” Meer capaciteit is dus letterlijk onderweg voor Hooymeijer. Geleidelijk en op een realistisch tempo.

Expert tot op de millimeter precies
Die groei komt niet vanzelf. Maar gelukkig weten klanten Oscar te vinden. Is het niet om zijn menselijke benadering van zaken doen, dan is het wel om de expertise die hij en zijn collega’s in het bedrijf stoppen. Alsof het niets is, vertelt hij zichtbaar enthousiast over een klus: “Twee maanden geleden belt een klant. Hij had een paar hele zware stukken, die van Venlo naar Antwerpen verplaatst moesten worden. We hebben het dan over stukken van 140 ton zwaar en 6,5 meter breed. Daar kan ik wel wat mee. Dan maak ik een offerte, huur ik een paar zware kranen en auto’s met veel wielen en laat een bootje varen. Dat zijn de klussen waar ik energie van krijg.” Wanneer we vragen of hij wel eens gaat zweten van een aanvraag is hij resoluut: “Nee. Ik heb mijn expertise. Wanneer iemand me belt over transport van bijvoorbeeld levende dieren, pas ik. Daar heb ik geen verstand van.”

Dingen als maatvoering en vergunningen zijn dingen die Speciaal Transport bij vlagen complex maken. We mogen zeggen dat Oscar wel gek op zijn vak moet zijn, wanneer hij zonder moeite de maten van verschillende containers oplepelt: “Gelukkig hebben we bij de klant vaak met een expert te maken. Maar soms gaat het mis. Een container is bijvoorbeeld 234,5 centimeter breed. Een open top container loopt smal toe en is op de top maar 220 centimeter breed. Dat wordt wel eens vergeten, waardoor de lading dan niet past. Dat soort foutjes worden soms wel eens gemaakt.” Dat is een van de redenen dat Oscar ook graag bij de klant langs gaat. Een foutje is zo gemaakt en hij schroomt niet om het op locatie nog eens op te komen meten. “Het is wel eens gebeurd dat er ergens een batterij machines staat, die moeten worden opgehaald, verpakt en moet worden verscheept en dat de maatvoering niet klopt. Of dat het juiste materieel niet aanwezig is. Tijdens een bak koffie adviseer ik de klant en lossen we het waar mogelijk op!”

Oscar ademt Hooymeijer. Niet zozeer om zijn achternaam, want of het in zijn bloed zit weet hij niet. Hij sluit af: “De havenwereld en transportwereld blijft leuk. Het trekt ook mensen aan die mij aanstaan en waar ik goed mee om kan gaan en mee kan samenwerken. Geen dag is hetzelfde hier aan de Koningin Wilhelminahaven, dat is waar ik energie van krijg. Dat is een van de vele dingen die mijn werk natuurlijk heel interessant maakt!”

Oscar vertelt binnenkort verder over hoe het DNA van Hooymeijer tot op de dag van vandaag verweven zit in de organisatie.